چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۷

زن موفق از دیدگاه رسانه ایران کیست؟

چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب: 111856
به گزارش سرویس زنان جهان نيوز؛ محققان با بررسی وضعیت زن در رسانه ها بر این باورند که نقش عمومی رسانه ها در همه كشورها ، نادیده گرفتن قدرت و توانایی های زن ، تثبیت ضعف او در میدانهای مختلف زندگی و معرفی وی به عنوان موجودی است كه با بهره گیری از ظاهر خود در رسانه حضور دارد.

محققان معتقدند كه چگونگی نگرش جامعه نسبت به زنان نمایانگر سطح فرهنگی و معنوی آن جامعه است تلویزیون می تواند در ارتقا، یا سقوط این نگرش نقش داشته باشد .

به طور نمونه در برخی از برنامه های رسانه کشور ما نقش ارائه شده از زن فرسنگها با واقعیت فاصله دارد و ارزشهای مادی را القاء می كنند و زنان با دیدن این برنامه ها بین دو دنیای متفاوت محصور می شوند .
چنین نگرشهایی نسبت به زن در بیشتر تلویزیونها مشاهده می شودو از جمله مسائلی كه مانع دستیابی به شخصیت واقعی زن می شود نگرش سطحی نسبت به زنان است .

زنان تصویر شده در برنامه های ما  چقدر به توسعه هویت فردی او کمک کرده است؟شخصیت فردی و خصوصیات فردی زنان چگونه منعكس می شود ؟

شخصیت اجتماعی
تصاویر ارائه شده در رسانه عموماً یكسویه است. به طوری كه زنان هیچ گاه در امور اجتماعی كاردان و فهیم نیستند و چنانچه زنی عاقل و خردمند نشان داده می شود لزوماً رفتارهای خشن و نامناسبی دارد . زنان یا در حال گریه هستند یا فریادزدن، یا زیاد می خندند، زود فریب می خورند و یا گاهی بسیار مستبدند. در هر صورت ، تصویر ارائه شده از واقعیت دور است .

شخصیت مذهبی
از دیگر معضلات اكثر فیلمها این است كه زن محجبه شخصیتی واپس گرا، به دور از اجتماع ، بی نزاكت ، فضول ، بداخلاق و ... است. در حالی كه این رسانه قادر است با ارائه تصویر مثبت و سازنده از روابط خانوادگی و اجتماعی زنان مذهبی در زمینه رواج نگرشهای دینی در بین زنان سهم بسزایی داشته باشد.

گفتنی است در بسیاری از فیلمها، زنان موفق در عرصه اجتماعی، مجرد، بیوه، مطلقه و یا در شرف متارکه هستند این شرایط به طور ضمنی القاء می كند كه زن موفق نمی تواند همزمان دارای جایگاه خانوادگی باشد.

و از طرفی رسانه کارکرد های منفی خود را که شامل مشروعیت بخشیدن به ثروت، تایید نابرابری، گسترش فرهنگ فردگرایی و تحریف واقعیات می باشد را به جامعه منتقل می کند که اغلب بینندگان متوجه نمی شوند هر چند كه این تغییرات به تدریج با نمایش زندگی های اشرافی و.... به وقوع می پیوندد .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به عنوان مثال شخصیت عزیزجون در "به کجا چنین شتابان" بسیار مثبت و شایان تقدیر بود. یه معلم بازنشسته با بینشی قوی، مهربان و در عین حال قدرتمند (مثلا در مقابل فریدون" مذهبی و درکسوت بزرگ خانواده مدیری توانا را نشان میداد.
Iran, Islamic Republic of
دلیل این موضوعات کم جنبه بودن زنهاست چون تا کمی موقعیت خوب بدست میاورند و یا پولدار میشوند خود را گم کرده با شوهر خود و بخصوص خانواده او سرناسازگاری میگذارند
Iran, Islamic Republic of
زنان موفق همين خانم هاي بي حجاب عريان سينما هستند كه با استفاده ابزاري كه ازشون ميشه صاحب همه چي ميشن
Iran, Islamic Republic of
از دیدگاه رسانه ملی زن موفق زنی است که بر خلاف دستورات صریح اسلام همانند فیلم آشبز باشی رو در روی همسرش بایستند وبه حرف او گوش نکند و حتی با لحن بسیار زننده به همسرش امر و نهی کند .خانه اش را از خانه همسرش جدا کند وناراحتی فرزندانش برایش مهم نباشد.این زنان از دیدگاه تلویزیون زنان موفق هستند!
United Kingdom
با ديدن مجموعه فيلمها و سريالها و ديگر برنامه هاي سيما خواه نا خواه به تدريج اين مسائل در ديد انسان ايجاد مي شود:
1 - زن موفق حتما داراي مدارك عاليه دانشگاهي است.
در حالي كه به هر حال تحصيل در دانشگاه ممكن است به علل مختلف براي برخي چه پسر و چه دختر امكان پذير نشود . دختري كه داراي تحصيلات دانشگاهي نباشد هيچ جايگاه اجتماعي ندارد و محكوم به مجرد ماندن تا آخر عمر يا ازدواج با افراد معتاد و ... است .
چه بسيار زنان و مردان موفق كه زندگي بسيار عالي و فرزندان ممتاز تربيت نموده اند ولي اين طيف هرگز در سريالهاي تلويزيون جايگاهي ندارند.
2 - زن موفق حتما داراي موقعيت اجتماعي برجسته مانند پزشك يا مهندس است و زن خانه دار فاقد هرگونه موقعيت و شخصيت اجتماعي قلمداد مي شود .
در حاليكه شايد به جرئت بتوان گفت كه اغلب زنان خانه دار در مديريت زندگي و تربيت فرزندان موفق‌تر بوده اند.
3- زوج موفق آنهايي هستند كه يكي دكتر و ديگري مهندس است. يا هر دومهندس و يا هر دو دكتر.
4 - زندگي فقط در خانه هاي مجلل امكان پذير است. لوكيشن اكثر قريب به اتفاق فيلمها خانه و يا آپارتماني است كه تهيه دكوراسيون آن ميليونها تومان خرج دارد.
- در همين سايت در باره تربيت مطلبي از حضرت آيت الله مجتبي تهراني نقل كرديد كه در آن آمده بود تربيت تدريجي الحصول است.
اين مسائل به تدريج در خانواده ها تاثير مي گذارد. همين مي شود كه دختر و پسر در ابتداي زندگي ميليونها تومان زير بار قرض و وام مي روند تا يك دكوراسيون شيك در منزلشان داشته باشند.
متاسفانه روالي كه تلويزيون ـ نه اخيرا بلكه از چندين سال قبل ـ در پيش گرفته است ، ضمن اينكه هزينه هاي بسيار گزافي را بر خانواده ها تحميل كرده الگوي اسلامي براي خانواده موفق را به تصوير نكشيده است.

اگر يك جوان بخواهد با الگو گرفتن از سيماي جمهوري اسلامي دختري را به همسري برگزيند با ارشادات سيما چه فردي را برخواهد گزيد؟ و چه پارامترهايي مد نظر او خواهد بود:
- زيبايي
- امروزي و مدرن بودن
- مهندس يا دكتر بودن
- بيرون بودن نیمی از مو از زير روسري .
و ديگر پارامترهايي كه ضرورتي به درج آن نيست و البته بر همگان روشن است.

با پوزش از طولاني بودن مطلب.
Iran, Islamic Republic of
سلام
واقعا سایت شما بازدیدکنندگان فهیمی دارد و نظرات ایشان به مراتب بهتر و اسلامی تر از خبرها و مقالات شما می باشد لطفا با درج مطالب بی محتوا بازدیدکنندگان سایتتان را از دست ندهید و اصلا همین توضیحاتی که پایین نمایش داده شده را می توانید به عنوان مقاله یا یک خبرتحلیلی از اوضاع صدا و سیما به نمایش بگذارید
Iran, Islamic Republic of
آیا رسانه ی ما توانسته درطول سی سال بعد از انقلاب زنی مانند همسر علامه طباطبایی را به تصویر کشد که در سالهایی که ایشان مشغول نوشتن تفسیر المیزان بود وقتی وارد اتاق ایشان می شد و می دید آقا در حال فکر کردن است در را آهسته می بست و می رفت تا فکر ایشان را به هم نزند و انقدر ملاحظه ی آقا را داشت که علامه بعد از مرگ او بسیار برایش میگریست.؟؟؟؟
ما که هرچه میگردیم تصویری از زن متاهلی که جوان و مومن ومحجبه و با حیا باشد در رسانه نمی بینیم...