دستنوشته های پیرمرد

دستنوشته های پیرمرد

دستنوشته های علمی، فرهنگی، سیاسی و حرف های دل یک پیرمرد
دستنوشته های پیرمرد

دستنوشته های پیرمرد

دستنوشته های علمی، فرهنگی، سیاسی و حرف های دل یک پیرمرد

حباب کریپتو . حباب دات کام

برای خرید به همراه خانواده وارد لباس  فروشی شدم و  شاگرد مغازه سر در گریبان و چشم در موبایل، که در پی جستجوی حقیقت درباره  ارز دیجیتال ( کریپتو کارنسی ) این ور و اون ور میرفت،  خیلی جلب توجه میکرد. انگار اصلا حواسش به مشتری نبود و برق چشماش میگفت که پولدار شدم و دیگه به حقوق شاگردی احتیاج ندارم.

چند وقتی هست این موضوع ارز دیجیتال مجدد داغ شده و این دفه یاد داستان استاد کارینا و پسرک واکسی افتادم.

 

کریپتو کارنسی خوب است یا بد ؟

 قبل از کریپتو کارنسی این جریان توده وار اجتماعی  قابل توجه هست. شاید بارها و بارها این اتفال افتاده. از قدیم ترین اون که به جنون گل لاله مشهور هست یا حباب دات کام.

فومو، ترس از دست دادن فرصت و جاماندن (FOMO:Fear of missing out) از نوآوری های جدید، موضوعی بود که باعث حباب دات کام شد. در سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ میلادی با ظهور اینترنت ( بخوانیم وب1) باعث شد هر کسب و کاری وب سایتی راه اندازی کنن و خدمات تحت وب ارائه دهند. هیجانات بقدر بالا رفت سهام شرکت ها این حوزه 10 تا 100 برابر رشد کرد، که  علت آن هجوم مردم و فومو شدن آنها بود. قطعا این چرخه و جریان اجتماعی همواره تکرار میگردد و این بار در ارزهای دیجیتال. نکته قابل تامل در حباب دات کام این هست که شاید اکثر شرکت ها تعطیل شدند ولی از بین آنها گوگل و یاهو هم شکوفا شد. رفتار اجتماعی مشابه حباب دات کام در حال وقوع هست. کوین ها و توکن هایی در حال معرفی هستند که درحد ایده اولیه و وایت پیپر (white paper)هستند. در تئوری جامعه شناسی  اقتصادی به موضوع «ابله بزرگتر» یا «ابله‌تر از من» بر خوردم . یعنی هر فرددر کنش اقتصادی این تصور را دارد که یکی بعد از خودش هست که ارز دیجیتال را با قیمت بالاتری از او بخرد. در نزدیک ترکیدن حباب کریپتو خریداری وجود ندارد.

اینکه ارز دیجیتال ارزش دارند یا نه، همین رو بس که بیت کوین ( bitcoin) در این تاریخ رتبه هشتم در مارکت کپ (market cap) دارایی (asset) در جهان است. به عبارتی بعد از طلا و اپل و مایکروسافت در رتبه 8 دارایی های دنیا هست. ارزش بازار بیت کوین به عنوان معروف ترین ارز دیجیتال حال حاضر از شرکت های بزرگی مثل فیسبوک (Meta)، مستر کارت، نت فلیکس و همه خودرو سازی های بزرگ دنیا مثل تویوتا، شرکت های سامسونگ و سونی هم بیشتر است. و البته پیش بینی میشود که بیت کوین تا چند سال آینده با مارکت کپ حدود 12 تریلیون دلار جای طلا را خواهد گرفت و بزرگ ترین دارایی نسل های آینده خواهد بود. ( البته ظاهرا اتریوم میخواد فیلیپینینگ بزنه و خودش بیاد اول بشه)

 این بار هم در حباب کریپتو مانند حباب دات کام، آهاد جامعه فومو می شوند و بازار ارز دیجیتال پس از سقوط عظیم به خواب زمستان چند ساله ای خواهد رفت و از این خواب سرویس ها ارزشمندشاید با افت های 80 تا 90 درصدی قیمت ها ولی باقی خواهد ماند، وب3 (web3) به روایتی در حال حدوث است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد